Thursday, April 10, 2008

بیانیه 495 نفر از فعالین سیاسی و دانشجویی دراعتراض به نقض صریح حقوق زندانیان در بند 209 زندان اوین

http://www.advarnews.us/humanright/3522.aspx

سه‌شنبه، 28 آذر 1385

ادوارنیوز: 495 تن از فعالان سیاسی ، دانشجویی و حقوق بشر در ایران با انتشار بیانیه ای نسبت به وضعیت زندانیان سیاسی به ویژه در بند 209 زندان اوین اعتراض کردند.

متن این بیانیه به این شرح است :

تمامی الفاظ جهان را در اختیار داشتیم
و آن نگفتیم که به کار آید؛
چرا که تنها یک سخن
یک سخن در میانه نبود
آزادی
ما نگفتیم
تو تصویرش کن...

تنها چیزی که در ایران امروز آزاد است، آزادی بازداشت و سرکوب و آدم ربایی و ارعاب و سانسور است؛ در حالی که محکومیت‌های پیاپی جمهوری اسلامی در مورد نقض اصول اعلامیه جهانی حقوق بشر از سوی مجامع بین المللی هر روز ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد، دستگاه حاکم بی توجه به کلیه میثاق‌های بین‌المللی به تشدید فضای امنیتی و خفقان در جامعه پرداخته است. در طی ماههای گذشته تعداد زندانیان سیاسی در زندان‌های مختلف کشور روندی تصاعدی داشته است. که از آن جمله میتوان به زندان مشهور اوین اشاره کرد که تعداد بسیاری از فعالین سیاسی- دانشجویان و .. در چند ماه گذشته بازداشت و به بندهای امنیتی منتقل گشته‌اند.

از جمله بازداشتگاههای امنیتی موجود در زندان اوین که کاملا مستقل اداره شده و از قوانین سازمان زندانها پیروی نمی‌کند بند ۲۰۹زندان اوین است، بندی که در طی سالیان گذشته بسیاری از فعالین سیاسی، دانشجویی، زنان، کارگران طعم تلخ بازداشت در آنجا را تجربه کرده‌اند.

بند 209 زندان اوین از جمله بندهایی است که زیرنظرمستقیم وزارت اطلاعات بوده و هیچ مرجعی از قوه قضائیه تا سازمان زندان‌ها، اجازه بازدید از آنجا و بررسی وضعیت آن را ندارد( توضیح اینکه: یک روز پیش از مرگ اکبر محمدی در زندان، نمایندگان مجلس مجوز بازدید از این بند را بدست نیاوردند).به همین دلیل زندانیان نگهداری شده در این بند که عموما زندانیان سیاسی- امنیتی هستند نامشان در لیست زندان ثبت نشده و در اکثر موارد خانواده های این افراد برای مدت طولانی از وضعیت زندانیان خود بی اطلاع هستند.

در این بازداشتگاه، زندانیان سیاسی برای مدت‌ گاه تا چندین ماه در سلولهای انفرادی نگهداری می‌شوند و تحت بازجویی‌های طولانی‌مدت قرار می‌گیرند.

از قوانین این بند داشتن چشم بند است، بطوریکه که از لحظه ی ورود به ساختمان، چشم‌بند به زندانی زده می‌شود و فقط درسلول خود اجازه برداشتن آن را دارد. زندانیانی که به استفاده از چشم بند اعتراض کنند و از زدن آن خودداری ورزند، مورد ضرب و شتم و آزار و اذیت قرار می‌گیرند( مهندس موسوی خوئینی در اعتراض به غیر قانونی بودن استفاده از چشم بند در این بازداشتگاه از سوی مامورین بند 209 مورد ضرب و شتم قرار گرفت). بازجوییها نیز در اغلب اوقات با چشم بند انجام می‌شود.

زندانیان پس از تکمیل پرونده ی خود و پس از طی کردن مراحل کارشناسی که گاه تا چندین ماه طول می‌کشد، حق استفاده از تلفن را دارند که هفته‌ای یک بار به مدت حداکثر 5 دقیقه می‌باشد.

علاوه برسلول انفرادی در بند ۲۰۹بندهای موسوم به عمومی نیز وجود دارد که به صورت انفرادی‌های چند نفره میباشد که به ادعای بسیاری از افراد نگهداری شده در آن؛ از شرایط به مراتب بدتری نسبت به سلول‌های انفرادی برخوردار است.

پنجره های این اتاق‌ها( که به صورت انفرادی های چند نفره است به این شکل که دیوار بین دو سلول انفرادی را برداشته و آن را به اتاقی بزرگتر تبدیل کرده‌اند) به عوض اینکه رو به هوای آزاد باشد به سمت راهروهای منتهی به سلولهای انفرادی است. همچنین تهویه نامناسب در این اتاق‌ها شرایط را برای زندانیان بسیار نامساعد ساخته است.

در این بند زندانیان در هفته تنها ۱۲۰ دقیقه حق استفاده از هواخوری را داشته و به مدت ۲۰ دقیقه امکان ملاقات با خانواده‌شان را دارند. فضای شدید امنیتی در این بند از جمله معضلات آن است.

با اینکه بند ۲۰۹ محلی برای نگهداری زندانیان سیاسی به منظور کارشناسی پرونده آنان است، با این حال تعدادی از زندانیان با وجود صدور حکم از سوی دادگاه همچنان در این بند نگهداری می‌شوند. از جمله تعدادی از افراد که در این بند نگهداری می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

1. احمد باطبی دانشجویی که که ۷ سال پیش به جرم بلند کردن یک خونین به عنوان یکی از متهمین ردیف اول کوی دانشگاه شناخته شد و حکم اعدام را در مقابل خود دید؛ پس از گذشت ۷ سال بار دیگر در حالی که مشغول گذراندن دوران مرخصی خود بود، بازداشت و به بند ۲۰۹ منتقل شد. و تاکنون (بیش از ۴ ماه) هچمنان در بازداشت موقت به سر می‌برد.

2. کیانوش سنجری فعال سیاسی و وبلاگ‌نویس که برای تهیه گزارش به محل تجمع هواداران آیت‌الله بروجردی رفته بود؛ در پی حمله نیروهای انتظامی و درگیری های صورت گرفته بازداشت و به بند ۲۰۹ انتقال یافت و هم اکنون به مدت بیش از ۲ ماه است که در سلول انفرادی نگهداری میشود.,

3.کیوان رفیعی، فعال حقوق بشر در روز ۱۸ تیر ماه در مقابل دانشگاه تهران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل گشت. وی پس از گذشت ۵ ماه همچنان در زندان وزارت اطلاعات و در وضعیت بلاتکلیفی به سر میبرد.

4. ابوالفضل جهاندار مدیر سایت خبری پویا نیوز و عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی و شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت، با وجود گذشت بیش ۳ ماه از زمان بازداشت همچنان در بند ۲۰۹زندان اوین نگهداری می‌شود. بنا بر اطلاعات رسیده ابوالفضل جهاندار تحت فشارهای شدید بازجویان جهت انجام اعترافات تحمبل شده قرار دارد.

.5. دکتر کیوان انصاری عضو سابق دفتر دفترتحکیم وحدت نیز به دلایل نامشخص بازداشت و هم اکنون در بند ۲۰۹ نگهداری ‌می‌شود. انصاري در ملاقات با همسر و پدر خود از فشارهاي وارده بر خود در بند امنيتي اوين مبني بر اعتراف و پذيرش برخي اتهامات بي اساس خبر داد و عنوان كرد تاكنون هيچ اتهامي را نپذيرفته است.

6. خیرالله درخشندی عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان یزد، بیش از ۳ ماه است در بند ۲۰۹ نگهداری می‌شود. خانواده درخشندی چندی پیش پس از ملاقات با وی در زندان نسبت به شرایط نگهداری وی ابراز نگرانی شدید کردند.

7.در اواسط مهرماه آیت‌الله بروجردی و هوادارنش که داعیه‌دار اسلام غیر سیاسی بوده و تجمعاتی را در حمایت از این عقیده در مقابل منزل آیت‌الله برگزار کرده بودند بازداشت و به بند 209 منتقل شده‌اند. همچنین تعدادی از افراد آزاد شده در طی چند روز اخیر اعلام کرده‌اند که بازداشت‌شدگان به شدت تحت شکنجه قرار دارند. همچنین آخرین اخبار دریافتی از زندان اوین حاکی است وزارت اطلاعات قصد دارد با تحت فشار گذاردن آیت‌الله بروجردی وی را وادار به انجام مصاحبه تلوزیونی کند.

8. رضا ملک زندانی امنیتی که به اتهام افشاگری در مورد پرونده قتلهای زنجیره ای بازداشت شده بود، با گذشت بیش ار ۶ سال از زمان بازداشتش همچنان در بند ۲۰۹نگهداری میشود. رضا ملک در اعتراض به برخوردهای صورت گرفته با وی و عدم دسترسی به هر گونه امکانات انسانی، از حدود ۱.۵ سال پیش، از رفتن به هواخوری خودداری کرده است.

9. سعید ماسوری زندانی سیاسی مجاهد که زیر حکم اعدام به سر می‌برد پس از انتقال به بند ۲۰۹ زندان اوین در سال ۸۲، همچنان در این بند نگهداری شده و در شرایط نامعلومی به سر می‌برد.

10. منصور اسانلو، رئیس هیئت مدیره سندیکای شرکت واحد پس از اینکه با تحمل ۸ ماه حبس در بند ۲۰۹ زندان اوین، با قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی آزاد گشته بود، مجدداْ حدود دو هفته پیش بازداشت و به این بند انتقال یافته است. هم اکنون برای آزادی آسانلو قرار ۳۰ میلیونی صادر شده است.

( توضیح اینکه: موارد یاد شده تنها بررسی وضعیت تعداد انگشت‌شماری از زندانیان نگهداری شده در این بند است) بدیهی است که موارد یاد شده و نیز شواهد بسیار دیگر، همگی حاکی از نقض مستمر و برنامه‌ریزی شده حقوق زندانیان سیاسی؛ در بند ۲۰۹ زندان اوین و سایر بندهای مرتبط است.

ما امضا کنندگان این بیانیه نگرانی هر دم فزاینده خود را نسبت به دور جدید برخورد، اعمال فشارو تهدید بر فعالان سیاسی- دانشجویی و اعمال شکنجه بر زندانیان سیاسی و عقیدتی اعلام داشته و ضمن پافشاری بر خواسته خود جهت آزادی کلیه زندانیان سیاسی، همه جانبه جوامع و نهادهای حامی و بانی حقوق بشر را در جهت جلوگیری از نقض مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر در ایران به اقدامات موثر و تلاش هر چه بیشتر در این زمینه فرا می‌خواند.

رونوشت به:

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد
شوراي حقوق بشر ملل متحد
کمیسیون حقوق بشر پارلمان اتحادیه اروپا
عفو بین الملل
دیده‌بان حقوق بشر

1. -رضا آرین
2. - سعید آبچر
3. - ویکتوریا آزاد
4. - امیر آسمانی
5. - مهدی آجرلویی
6. - نازی آذرنیا
7. - جمشید آذرنیا
8. - پیمان آشتیانی
9. - ابراهیم آهنیان
10. - مهدیه آقازاده
11. - شهاب آگاهی
12. – سحرابونصری
13. - آرمان امیری
14. - عادل احمدی
15. –ابوالفضل ادب
16. –آرش افشار
17. - امید امین زاده
18. –بابک انتظاری-
19. نغمه ابتکار
20. - صمد ابراهیم نژاد
21. - سجاد ابراهیمی
22. - صدف ابراهیمی
23. - امیر فرشاد ابراهیمی
24. - ژیلا ابراهیمی
25. - محمود ابراهیمی
26. - صمد ابراهیمی
27. - میثم ابراهیمی
28. -.مهستی ابراهیمی
29. - مسلم ابراهیم زاده
30. - سجاد ابراهیمی
31. - مهرشاد ابراهیمی
32. - ساسان ابوالقاسمی
33. - پیام ابوطالبی
34. - امین احمدیان
35. - حسن اسدی
36. - مصطفی اسلامی
37. - منوچهر اسکندری
38. - مهدی اسکندری
39. - محمدحسین اسلامی
40. -.رشید اسماعیلی
41. - احمد ارجمندی
42. - عباس اردکانی
43. - سیامک اردلان
44. - آیدین اعتمادراد
45. - بابک افشاری
46. - معصومه افشار
47. - محمد اشرفی
48. - مرتضی اصلاحچی
49. - علی افشاری
50. - مریم افشار
51. - اکرم اقبالی
52. - رضا اقدسی
53. - عباس امیرانتظام
54. - سهراب اعظم زنگنه
55. - مهران امین پور
56. - مهدی الیاسی
57. - فرح امیرارجمند
58. - امیرعباس امیری
59. - نادی ایوبی
60. - مجید اینانلو
61. - پریسا احسانی
62. - محسن اخوان
63. - م.اذان پور
64. - عباس اژدری
65. - تینا اهرامی
66. - زینب بایزیدی
67. - امید بیگ زاده
68. - سمیه بینات
69. - علی باریکانی
70. - مجتبی باستانی
71. - مجتبی بیات
72. - کسری بازرگانی
73. - سارا بهاء‌الدینی
74. - مصطفی بیگ محمدی
75. - محمدرضا باباوند
76. - هادی باقری
77. - لیلا بارز
78. - نیما بارز
79. - فریبا بایرامی
80. - مهسا برزو
81. - ناهید برادران عطار
82. - فرهاد برادران عطار
83. - خسرو بحرکاظم
84. - غلامرضا بختیار
85. - مژگان برزگر
86. - هایده برزگر
87. - مهشاد بنی اعتماد
88. - صمد بنیادی
89. - هایده بصیری
90. - ملک پاشا بهادری
91. - هاله بهرامی
92. - گلمراد بینیانی
93. - کیوان بابایی
94. - علیرضا برادران
95. - تقی بهاری
96. –نیلوفر بیضایی
97. - پيمان پاك مهر
98. - سپیده پورآقایی
99. - پيمان پيران
100. - احسان پشت‌مشهدی
101. ياسرپيرحياتی
102. - پنیما پورابراهیم
103. - بیژن پور یوسفی
104. - محسن پناهی
105. -احرا پاسبانیان
106. - مسعود پارسایی
107. –بهرام پایا
108. - محسن پوراقدمی
109. - نسرین پورکریمی
110. - عابد توانچه
111. - عباس تنوری
112. - امین ترابی
113. -میثم تقی خین
114. -پیمان تکلو
115. - اردلان توتچی
116. -پویان تحویلداری
117. - زیبا تیموری
118. - مهدی تاجیک
119. - نادرتقی زاده
120. - شهاب تهرانی اصل
121. - غلامعباس تیموری
122. - مصطفی توکلی
123. - علیرضا جباری
124. - سیدرضا جعفری
125. - قدرت الله جعفری
126. - نوشین جعفری
127. - پروین جلایی
128. - علی جمالی
129. - شیرکو جهانی
130. –ابوذر جعفری
131. -آیه جنگجو
132. طاهری منفرد
133. –رضا جمشیدی
134. - سمیه جهان بین
135. –سارا جباری برجسته
136. - بهنام جعفری
137. –نیما جواشی
138. –رامین جهانگیرخانی
139. –چیستا جهانگیری
140. –بایرام جمشیدی
141. -کیا جاوید
142. - آتوسا جمشیدی
143. - شهره جلیلی
144. - محسن چاووشیان
145. - مهستی چیره
146. - خسرو چاووشی
147. -حبیب حاج حیدری
148. –سعید حبیبی
149. - فرزادحمیدی
150. –عباس حکیم زاده
151. –منصورحیات غیبی
152. - محمد حسینی
153. - سعید حسین نیا
154. - نیما حسینی راد
155. –جواد حمیدی
156. –عبدالله حیاتی
157. - پویا حیدرزاده
158. - عباس خرسندی
159. - پژمان خرسند
160. - علیرضا خادمی
161. - ادریس خلیقی
162. - وحید خلج
163. - حسن خیری فام
164. –یلدا خدایاری
165. –رضا خراسانی
166. –طاهره خرم
167. –نازی خلیلیان
168. –سپیده خواجویی
169. –رضا خلج
170. –بینا داراب زند
171. - صبح ناز داراب زند
172. -ایمان داوودی
173. - هامون دارابی
174. -نیوشا درخشان
175. –بهنام دارايي زاده
176. –سامان دادمان
177. –لادن دادمان
178. -قادر دستان
179. -محمود دستمالچی
180. –مهرشاد دهقان
181. – ويدا دهقانيان
182. –علیرضا دورانی
183. –ناظم دیبا
184. - آرام دیل مقانی
185. - ساناز دریانی
186. -عبد الستار دوشوکی
187. –پویا دیانیم
188. –رسول رستم نژاد
189. –سامان رسول پور
190. - فریبرز رئیس دانا
191. –حسین رونقی ملکی
192. –یعقوب رأفتی
193. -محسن رحیمیان
194. آرش رشیدیان
195. - علی روزبهانی
196. -سمیه روزبهانی
197. –مارال رادمان
198. –ژاکلین رادمهر
199. - سمیه رازگردانی
200. –سارا رحماندوست
201. –مجید رستمی
202. - مهرداد روحانی
203. –.نوید رستمی
204. - فرهاد راد
205. - مریم رادش
206. –مهران رستم پور
207. - ایمان رضایی
208. –ساسان رضوی
209. –افشين زارعي
210. - حسن زاهدی
211. - ناصرزرافشان
212. - هما زرافشان
213. –بابک زمانیان
214. –رضا زارعی
215. –فروغ سامانی
216. –سياوش سعادتيان
217. –نسیم سرابندی
218. - سلمان سیما
219. –مسعود ساکی
220. –تارا سپهری‌فر
221. - یاسین سلیمی
222. - محمود ستوده
223. –قاسم سجادی
224. –کامران سرابان
225. - شهاب سلامتیان
226. - ابراهیم سلیمی
227. –ماژان سهرابیان
228. – فرزادسلطانی
229. – جلیل سلیمانی
230. – گوهر شمیرانی
231. - محمود شوشتری
232. - کاوه شهریاری
233. –حسین شهرياري
234. - شايا شهوق
235. - کاوه شیرزاد
236. –امیر شیخ الاسلام
237. –مصطفی شعبان زاده
238. -ارغوان شفیعی
239. - پیمان شمسیان
240. - علی شیخ عطار
241. - شاهد شاملو
242. –تیمورشاه قلی
243. –یاسرشاه ویسی
244. –کامبیز شجاعی نژاد
245. –جهانگیر شریف
246. –نازیلا شکوف
247. - امیرحسین شکوهی
248. –امین شکورزاده
249. - وحید شبانی
250. – مینو شفیعی
251. - فاطمه شفیق
252. –مصطفی شکری
253. –فریدون شیبانی
254. -محمد صادقی
255. سيدعلي صالحي
256. - کوروش صحتی
257. - شادی صدر
258. - الناز صالحی پور
259. –سامان صفرزایی
260. - امیرعباس صالحی
261. - بهادر صالحی
262. - شیرین صالحی
263. –فرهاد صالحی
264. –مهتا صالحی
265. –غلامرضا صادقی
266. - امیر محمد صالحیان
267. - نازی صبا
268. –خسرو صدیقی
269. - بابک صفاری نژاد
270. –عبدالکریم صفاری نژاد
271. - محمد صفریان
272. - مریم ضیاء
273. –هدا ضرابی
274. –ماندانا ضرابی
275. –سیامک طاهری
276. – رویا طلوعی
277. – سمانه طاق دره
278. – لیلا طاهری
279. - مهسا طاهران
280. - علی طهرانچی
281. - محمد طریقت
282. - پیمان طیب نژاد
283. - امین طالبی
284. – حمیدرضا ظریفی نیا
285. - فریبا ظرفچی
286. – مسعود ظواهر
287. - امید عباسقلی نژاد
288. - اکبر عطری
289. – مجيد عسگري
290. – حمیدرضا عسگری نژاد
291. - علی عزیزی
292. – محمد اویس عزیز زنجانی
293. - سمیرا عسکری
294. - آیدا علیزاده
295. - مرتضی عمادی
296. - محمد عنایتی
297. - آرمین عینی
298. - حمید علیزاده
299. – نادرعابدزاده
300. - فرشاد عباسپور
301. - ناهید عبدالهی راد
302. - شهلا عبقری
303. - سیاوش عبقری
304. –محسن عطاران
305. -مریم عطا خرمی
306. - زری عرفانی
307. - یوسف عیسی پور
308. - سهراب غفارزاده
309. - تارا غلامی
310. - مریم غلامی
311. - ابراهیم غلامی
312. - اسماعیل غلامی
313. - مهدي فخرزاده
314. - منصور فرجی
315. - نازلي فرخي
316. - رمضان فارسی
317. - پویا فرزادنیا
318. - امیر حسین فرشادی
319. فرهاد فرنود
320. مازیار فولادی
321. نازیلا فتحی
322. - بنیامین فشمی
323. - نغمه فلاحت پیشه
324. - برهان فولادوند
325. - مریم فولادوند
326. - گیتا فراهانی
327. - ایمان فروتن
328. - گودرز فلاح
329. - ياشار قاجار
330. - ابراهیم قربانی
331. - مریم قربانی
332. - اسماعیل قرنیجک
333. - امین قلعه ای
334. - صبا قادرافشان
335. - امیر قادرمرزی
336. علیرضا قادری
337. - آیدین قره اوغلو
338. - ماژان قوکاسیان
339. - اسماعیل قاضیان
340. - آریا قجر
341. - محمد صدیق کبودوند
342. - تونیا کبودوند
343. - امین کرد
344. - رضا كرماني
345. - مرتضي كريمی
346. - بهروز كريمی زاده
347. - حجت كلاشي
348. - سعید کلانکی
349. - علي كلايي
350. - اميد کماني
351. - محمدرضا کثرانی
352. - هدی کیانی
353. - اردلان کاردان
354. – نصرالله کشاورز
355. محمود کاشانی راد
356. - برزو کاظمی
357. - جواد کاظمی
358. فریبرز کاظمی
359. - محتشم کاظمی دینان
360. - پرویز کاظمیان
361. - شید کامرانی
362. - مرتضی کامرانیان
363. - بهادر کریمی
364. - راحله کشتگر
365. - محسن کردی
366. - بیژن کریمی
367. - کوهیار گودرزی
368. - عاطفه گندم آبادی
369. - رسول گودرزی
370. بهرام گودرزی
371. - فرحناز گلمکانی
372. - دامون گلریز
373. - محبوبه گلمرادی
374. - محسن گل محمدی
375. - بابک لطیفی
376. مهرشاد لهراسبی
377. مصطفي لطفي كيان
378. - طاهره لاجوردی
379. - مهدی لاریجانی
380. - فریبا لامع
381. - کمال لواسانی
382. - امیرعباس لواسانی
383. - مارال لیوانی
384. - مهرداد لوایی
385. – شلرماماندی
386. - هاجر ماماندی
387. - غفورمحمدی
388. - علی ملیحی
389. - محمد ملکی
390. - عبدالله مومنی
391. - شهاب مؤمنی
392. - بهزاد مهرانی
393. - اعظم مهرانی
394. - گلناز ملک
395. مسعود مسلمی
396. - محمد معین
397. - محمد مصطفوی
398. بیتا مهاجری
399. وحید میرجلیلی
400. آرمان میرهاشمی
401. محسن مطیعی فر
402. - محمد موسوی
403. - وحیده مولوی
404. - غلامرضا متین پارسا
405. - زیبا محمدی
406. - عباس محمدی
407. - نازنین محمدی نسب
408. - ابراهیم مرادی
409. - نازنین مشیری
410. - خدیجه مظاهری
411. - شیوا مقدم
412. - نادرمقصودلو
413. - ابوالحسن معیری
414. - نیواد موقرزاده
415. - هاله ملاشریفی
416. - مسیحا ملک محمدی
417. - مسعود ملیح
418. - بهاره منتجبی
419. - سهیلا منظوریان
420. - علیرضا موریانی
421. - سارا موسوی خوئینی ها
422. - سید بهرام موسوی
423. - احمدرضا موتمن
424. - سالارموسویان
425. - نسترن موسویان
426. - سحر موسوی نسب
427. - آرش مهدوی
428. -زرتشت مهراد
429. - ساناز میراوغلو
430. - محسن میرهاشمی
431. - محسن میرباقری
432. - مهراد میرباقری
433. - محمد میرزابیگی
434. - شهرام میرصادقی
435. - قاسم میر جباری
436. - محمد میرشاهی
437. - برهان میمنت
438. - ناصر مستشار
439. - داریوش مجلسی
440. - منوچهر مقصود نیا
441. - احسان منصوری
442. - بیژن مهر
443. - مهران مکی
444. - غزال ملوان
445. - سعید مقیمی
446. - شیوا نظرآهاری
447. - هانیه نعمتی
448. - ارشيا نوري
449. - صادق نوابی
450. - آرش نوری
451. - مهدی نداف
452. - معصومه نصیری
453. - نوید نوری فر
454. - علی نیکونسبتی
455. - امیرحسین نادران
456. - المیرا نادری
457. - علیرضا ناصری
458. - احمدرضا نامدار
459. - ستاره نامدار
460. - مازیار نانبده
461. - محمد مهدی ناهیدی
462. - فرشاد نجم
463. - آمنه نصررمزی
464. - ابوذر نصیری
465. - پریسا نظامی
466. - صبا نظر آهاری
467. - پرویز نکونام
468. - ایرج نگاران
469. - کاظم نیستانی
470. - فرهاد نیری
471. - آرش نیک جو
472. - سجاد نیکخواه
473. - علی نیک خواه
474. - بهار نارنجی
475. - شهرام ناصری
476. - کیومرث نویدی
477. - پروانه وحیدمنش
478. - عطیه وحیدمنش
479. - حامد ولیزاده
480. - داریوش وثوق
481. - بهرام واحدی
482. - محبوبه واشقانی
483. - زهره واله
484. - زهرا واله
485. - غلامعباس وردی نژاد
486. - ناهید وصال
487. - بهاره هدایت
488. - مانی هاشمی
489. - محمد هاشمی
490. - عنایت همایی راد
491. - سعید یوزی
492. - امیرعباس یعقوبی
493. - ناصر یغمایی
494. - هادی یوسفی
495. - میترا یوسفی